Selätä uupumus – 7 vinkkiä arjessa jaksamiseen

05.10.2016

Syksyn tullen kannattaa antaa väsymykselle poikittaista mailaa, sillä useimmiten uupuneen olon saa kuriin kotikonsteilla. Listasimme 7 vinkkiä, joilla väsymys pysyy kurissa.

 

1. Ylös, ulos ja lenkille!

Nämä kolme sanaa saavat korvasi punoittamaan, mikäli väsymys on selättänyt sinut jo sohvan pohjaan. Vanhassa vara parempi, sillä ulkoilma on yksi parhaimmista energian lähteistä. Reipas kävely vaihtuvine maisemineen saa ajatukset tuulettumaan ja siinä samassa koko kroppa saa kevyttä liikuntaa. Aina ei tarvitse juosta veren maku suussa.

Muistathan, että lihakset tarvitsevat rautaa, sillä ne tarvitsevat happea. Erityisesti säännöllinen kestävyysliikunta lisää verimäärää, mikä johtaa raudan lisääntyneeseen tarpeeseen.

2. Juo vettä

Vinkki, jota ei kannata nyt ohittaa. Itsestään selvältä tuntuva suositus on kuitenkin hyvä pitää mielessä, sillä moni ei kuitenkaan juo tarpeeksi. Jo pelkästään aterioiden yhteydessä tulee juoda 2–3 dl vettä noin viisi kertaa päivässä. Sen lisäksi olisi hyvä juoda vielä n. litran verran päivän aikana riippuen omasta aktiivisuudesta. Veden juominen on tärkeää olipa sitten aktiivinen tai ei, sillä vesi kiihdyttää aineenvaihduntaa ja auttaa jaksamaan.

Muistathan, että runsas veden kulutus kuluttaa myös elimistön vesiliukoisia hivenaineita. Varmista niiden saanti erityisesti, kun hikoilet runsaasti.

3. Ei makeaa mahan täydeltä

Klassinen syndrooma: tulet töistä kotiin väsyneenä ja syöt, mitä tekee mieli. Väärin. Voit olla varma, että pizzan ja suklaan jälkeen tekee edelleen mieli kaivautua sohvan pohjalle. Paras lääke väsymyksen selättämiseen on ravitseva ja kevyt ateria, joka tuo energiaa. Tarvitset kivennäisaineita, rautaa ja magnesiumia aineenvaihdunnan ylläpitoon sekä energiantuotantoon.

4. Pidä taukoja

Olisiko tauon paikka? Tunnollisuus tekee meistä usein ahkeria puurtajia, emmekä rohkene edes taukoja pitää. Hetken hengähdys, jo 5–10 minuuttia ei nimittäin tee kenestäkään laiskaa, vaan pikemminkin lisää tehoja. Anna itsellesi taukoja, niin jaksat varmasti paremmin.

5. Nuku 7 ainakin tuntia

Väsymys lähtee nukkumalla on perussääntö, jota kannattaa lähtökohtaisesti suosia. Aikuinen ihminen tarvitsee vähintään 7 tuntia yhtämittaista unta päivittäin. Toiset tarvitsevat jopa 10 tuntia unta, mutta joskus väsymyksen taustalla voi olla elintärkeiden ravintoaineiden puute. Muista, että raudan puute oireilee väsymyksenä ja uupumuksena.

6. Puuhastele ja harrasta

Tunnista fyysinen ja henkinen väsymys, joista jälkimmäisen saa kuriin antamalla itselleen jotain pientä puuhastelua. Pieni askartelu, leipominen, käsityöt tai nikkarointi pitää mielen virkeänä rasittamatta sitä kuitenkaan liikaa. Aivot tarvitsevat kevyttä rasitusta yhdistettynä pieniin fyysisiiin ponnistuksiin. Aina väsymys ei nimittäin lähde edes nukkumalla, vaan puuhastelemalla.

7. Tunnista raudan puute

Raudan puute on Suomessa edelleen yleistä, vaikka sotien jälkeisestä aliravitsemuksesta ei ole tietoakaan. Raudan puute johtuu pääasiassa heikosta ravitsemuksesta, josta ei saada riittävästi elintärkeitä hivenaineita ja vitamiineja. Raudan puutteesta kärsivät eniten hedelmällisessä iässä olevat naiset, sillä kuukautiset kuluttavat rautaa. Raudan puute oireilee väsymyksenä ja alakulona, mutta parhaiten oman rautatasonsa saa selville yksinkertaisella hemoglobiinin mittauksella terveydenhoitajan luona.

  • 04-07-2017

  • Raudan puutteesta kärsii moni suomalainen tietämättään – jopa vuosikausia, kuten haastattelemamme 38-vuotias Päivi, joka kärsi pohjattomasta väsymyksestä ja vetämättömyydestä vuosia. Tutustu Päivin tarinaan.

  • 16-06-2017

  • Usein kuntoileva hyötyy raudan ja C-vitamiinin lisäksi magnesiumista. Magnesiumilla on tärkeä rooli aineenvaihdunnan ja solutoiminnan säätelyssä, ja se vaikuttaa melkein kaikkiin kehon toimintoihin. Se on erityisesti sydämelle ja muille lihaksille tärkeä mineraali. Myös luusto, hampaat ja hermosto tarvitsevat magnesiumia toimiakseen hyvin.

  • 23-05-2017

  • Arki tuntuu välillä raskaalta, mutta onneksi jaksamiseen on erilaisia “reseptejä”. Yksi ottaa nokoset heti työpäivän jälkeen, toinen sitoo heti lenkkarit jalkaan ja lähtee hakemaan energiaa lenkkipolulta. Jaksaminen on pitkälti kiinni omista valinnoista raskaankin arjen keskellä.

  • 06-04-2017

  • Ikääntymisen myötä ihmisen energiantarve pienenee, mutta raudan tarve pysyy samana tai jopa nousee, mikäli rauta imeytyy huonosti. Jos ruoka ei maistu tai ravinto on muuten niukkaa, raudanpuute voi kehittyä vaivihkaa. Lue kaikki 5 korjausliikettä senioreille.

  • 07-02-2017

  • Ravinto on yksi keskeisimmistä ikääntyneiden terveyttä edistävistä tekijöistä. Ikääntyminen vaikuttaa ruokahaluun ja tietyt fysiologiset muutokset, kuten syljen eritys vaikuttavat ruoasta nauttimiseen. Tämä johtaa hyvin usein heikentyneeseen ravintoaineiden saantia, joka vaikuttaa suoraan ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn.

  • 05-12-2016

  • Raskauden jälkeen vaihdevuodet verottavat eniten naisten rautavarastoja. Raudan puutteen oireet sekoittuvat kuitenkin helposti vaihdevuosien oireisiin. Terveellistä ja monipuolista ravintoa noudattava keski-ikäinen nainen ei usein aavista, kuinka paljon vaihdevuosien muutokset vaikuttavat raudan saantiin – olipa ruokatottumukset millaiset tahansa. Vaihdevuosien aikaan varastot ehtyvät usein varkain, jolloin syytä alakuloon ja voimattomuuteen etsitään helposti hormonaalisista muutoksista.

  • 11-11-2016

  • Magnesium on monelle penkkiurheilijallekin tuttu: painonnostajat ja voimistelijat hierovat magnesiumjauhetta käsiinsä ennen suoritusta paremman otteen saamiseksi. Tavalliselle urheilijalle magnesium on kuitenkin tärkeä aivan eri muodossa – nimittäin ravintolisänä.

  • 05-10-2016

  • Syksyn tullen kannattaa antaa väsymykselle poikittaista mailaa, sillä useimmiten uupuneen olon saa kuriin kotikonsteilla. Listasimme 7 vinkkiä, joilla väsymys pysyy kurissa.

  • 22-09-2016

  • Lähes jokainen nainen kärsii raudan puutteesta jossain vaiheessa elämäänsä. Raudan puute on etenkin naisilla yleistä, sillä runsaat kuukautiset ovat yleisin syy raudan puutteesta johtuvaan anemiaan.

  • 08-09-2016

  • Tiedätkö, miksi rauta ja C-vitamiini kuuluvat yhteen? C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä. Ravinnosta saatavasta raudasta imeytyy vain n. 10–20 % elimistön käyttöön.

  • 12-07-2016

  • Ramavitin historia on pitkä ja valmiste muistetaan erityisesti oivana apuna aliravitsemukseen sotien jälkeisessä Suomessa. Sitä annettiin muun muassa lapsille täydentämään heikkoa ravitsemusta. Resepti oli yksinkertainen: rautaa, maksaa ja vitamiineja eli RaMaVit.

  • 01-09-2015

  • Raudan tarve on hyvin yksilöllistä, ja se myös vaihtelee eri elämäntilanteissa. Raskauden aikana naisen elimistön raudan tarve kasvaa jopa nelinkertaiseksi.