Saatko riittävästi rautaa? – 5 korjausliikettä senioreille

06.04.2017

Ikääntymisen myötä ihmisen energiantarve pienenee, mutta raudan tarve pysyy samana tai jopa nousee, mikäli rauta imeytyy huonosti. Jos ruoka ei maistu tai ravinto on muuten niukkaa, raudanpuute voi kehittyä vaivihkaa. Vastustuskyvyn heikkeneminen saattaa olla puutoksen ensimmäinen oire. Muita mahdollisia oireita ovat väsymys, unettomuus sekä heikentynyt muisti. Oireet voidaan tulkita iästä johtuviksi, eikä raudan saantiin kiinnitetä huomiota.

  1. Pureskele rautaa pihvistä
    Ravinto on hyvä raudan lähde. Eniten sitä on punaisessa lihassa, maksassa ja veriruoissa, mutta myös katkaravuissa, simpukoissa, sardiineissa ja tonnikalassa. Lihan, veriruokien ja kalan rauta on hyvin imeytyvää, keskimäärin 10–20 % siitä imeytyy elimistön käyttöön.
  2. Rouskuttele rautaa kasviksista
    Kasvikunnan tuotteissa on rautaa. Eniten sitä on täysjyväviljassa, kuten leseissä, siemenissä, pähkinöissä ja palkokasveissa. Rautaa on myös tumman vihreissä kasviksissa, kuten persiljassa, pinaatissa, nokkosessa ja parsakaalissa. Kasviksista saatava rauta imeytyy heikosti, ja elimistö käyttää siitä vain noin 2 %.
  3. Tehosta raudan imeytymistä C-vitamiinilla
    C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Siksi samaan aikaan rautapitoisten ruoka-aineiden kanssa kannattaa nauttia C-vitamiinipitoisia ruoka-aineita, kuten kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Erityisen paljon C-vitamiinia on paprikassa, sitrushedelmissä, mustaherukassa ja tyrnimarjassa.
  4. Täydennä rautavarastoja ravintolisällä
    Rautavarastojen ylläpitoon sopii helposti nautittava ja vatsaystävällinen nestemäinen rautavalmiste. Ramavit Mikstuura on klassinen, vahvistava ja piristävä rauta-vitamiinivalmiste. Se sisältää hyvin imeytyvän raudan lisäksi runsaasti B-vitamiineja sekä C-vitamiinia, joka edistää raudan imeytymistä. Ramavit Mikstuuraa voi käyttää kuuriluontoisesti tai tarpeen mukaan. Suomessa valmistettua tuotetta myydään apteekeissa.
  5. Nauti rauta oikeaan aikaan
    Kalsium estää raudan imeytymistä, ja siksi maitotuotteet on hyvä nauttia eri aikaan kuin rautaa sisältävää ravinto tai ravintolisä. Myös kahvi, tee ja kaakao sekä tietyt lääkkeet, kuten eräät antibiootit, verenpainelääkkeet, tyroksiini sekä mahasuojalääkkeet, saattavat heikentää raudan imeytymistä. Rautalisä kannattaakin ottaa vasta aamukahvin ja -lääkkeiden jälkeen. käytettäväksi.

 

  • 04-07-2017

  • Raudan puutteesta kärsii moni suomalainen tietämättään – jopa vuosikausia, kuten haastattelemamme 38-vuotias Päivi, joka kärsi pohjattomasta väsymyksestä ja vetämättömyydestä vuosia. Tutustu Päivin tarinaan.

  • 16-06-2017

  • Usein kuntoileva hyötyy raudan ja C-vitamiinin lisäksi magnesiumista. Magnesiumilla on tärkeä rooli aineenvaihdunnan ja solutoiminnan säätelyssä, ja se vaikuttaa melkein kaikkiin kehon toimintoihin. Se on erityisesti sydämelle ja muille lihaksille tärkeä mineraali. Myös luusto, hampaat ja hermosto tarvitsevat magnesiumia toimiakseen hyvin.

  • 23-05-2017

  • Arki tuntuu välillä raskaalta, mutta onneksi jaksamiseen on erilaisia “reseptejä”. Yksi ottaa nokoset heti työpäivän jälkeen, toinen sitoo heti lenkkarit jalkaan ja lähtee hakemaan energiaa lenkkipolulta. Jaksaminen on pitkälti kiinni omista valinnoista raskaankin arjen keskellä.

  • 06-04-2017

  • Ikääntymisen myötä ihmisen energiantarve pienenee, mutta raudan tarve pysyy samana tai jopa nousee, mikäli rauta imeytyy huonosti. Jos ruoka ei maistu tai ravinto on muuten niukkaa, raudanpuute voi kehittyä vaivihkaa. Lue kaikki 5 korjausliikettä senioreille.

  • 07-02-2017

  • Ravinto on yksi keskeisimmistä ikääntyneiden terveyttä edistävistä tekijöistä. Ikääntyminen vaikuttaa ruokahaluun ja tietyt fysiologiset muutokset, kuten syljen eritys vaikuttavat ruoasta nauttimiseen. Tämä johtaa hyvin usein heikentyneeseen ravintoaineiden saantia, joka vaikuttaa suoraan ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn.

  • 05-12-2016

  • Raskauden jälkeen vaihdevuodet verottavat eniten naisten rautavarastoja. Raudan puutteen oireet sekoittuvat kuitenkin helposti vaihdevuosien oireisiin. Terveellistä ja monipuolista ravintoa noudattava keski-ikäinen nainen ei usein aavista, kuinka paljon vaihdevuosien muutokset vaikuttavat raudan saantiin – olipa ruokatottumukset millaiset tahansa. Vaihdevuosien aikaan varastot ehtyvät usein varkain, jolloin syytä alakuloon ja voimattomuuteen etsitään helposti hormonaalisista muutoksista.

  • 11-11-2016

  • Magnesium on monelle penkkiurheilijallekin tuttu: painonnostajat ja voimistelijat hierovat magnesiumjauhetta käsiinsä ennen suoritusta paremman otteen saamiseksi. Tavalliselle urheilijalle magnesium on kuitenkin tärkeä aivan eri muodossa – nimittäin ravintolisänä.

  • 05-10-2016

  • Syksyn tullen kannattaa antaa väsymykselle poikittaista mailaa, sillä useimmiten uupuneen olon saa kuriin kotikonsteilla. Listasimme 7 vinkkiä, joilla väsymys pysyy kurissa.

  • 22-09-2016

  • Lähes jokainen nainen kärsii raudan puutteesta jossain vaiheessa elämäänsä. Raudan puute on etenkin naisilla yleistä, sillä runsaat kuukautiset ovat yleisin syy raudan puutteesta johtuvaan anemiaan.

  • 08-09-2016

  • Tiedätkö, miksi rauta ja C-vitamiini kuuluvat yhteen? C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä. Ravinnosta saatavasta raudasta imeytyy vain n. 10–20 % elimistön käyttöön.

  • 12-07-2016

  • Ramavitin historia on pitkä ja valmiste muistetaan erityisesti oivana apuna aliravitsemukseen sotien jälkeisessä Suomessa. Sitä annettiin muun muassa lapsille täydentämään heikkoa ravitsemusta. Resepti oli yksinkertainen: rautaa, maksaa ja vitamiineja eli RaMaVit.

  • 01-09-2015

  • Raudan tarve on hyvin yksilöllistä, ja se myös vaihtelee eri elämäntilanteissa. Raskauden aikana naisen elimistön raudan tarve kasvaa jopa nelinkertaiseksi.