Raskaana olevan raudan tarve kasvaa

01.09.2015

Raudan tarve on hyvin yksilöllistä, ja se myös vaihtelee eri elämäntilanteissa. Raskauden aikana naisen elimistön raudan tarve kasvaa jopa nelinkertaiseksi. Ihannetilanne olisi sellainen, että elimistön rautavarastot olisivat täynnä jo ennen raskautta, mutta eri arvioiden mukaan vain 20 prosentilla hedelmöittymisikäisistä naisista on täydet rautavarastot. On myös arvioitu lähes kaikkien länsimaisten naisten saavan ravinnostaan liian vähän rautaa raskauden kahden viimeisen kolmanneksen tarpeisiin.

Rautaa ruokavaliosta

Ravinto on paras raudan lähde, mutta siitä on vaikeaa saada riittävästi rautaa kasvaneeseen tarpeeseen. Parhaat raudan lähteet ovat punainen liha, täysjyvävilja sekä tummanvihreät kasvikset, kuten pinaatti ja parsakaali. Lisäksi rautaa on monissa pavuissa ja siemenissä. Ruoan sisältämän raudan imeytymiseen vaikuttaa mm. C-vitamiini, joka parantaa raudan imeytymistä. Jotkin ainesosat, kuten maitotuotteet, tee ja kahvi taas heikentävät raudan imeytymistä. Päivittäiseen ruokavalioon olisi hyvä sisällyttää rautapitoisia ruoka-aineita ja nauttia samaan aikaan myös C-vitamiinipitoisia ruoka-aineita, kuten tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Imeytymistä heikentyviä ravintoaineita on luonnollisesti hyvä välttää rautapitoisia ruoka-aineita syödessä.

Lisäpuhtia rautavalmisteesta

Monipuolisesta raskausajan ruokavaliosta voi yleensä saada noin 400 mg rautaa, mutta loput 500–700 mg on saatava muualta. Rautavarastojen ylläpitoon sopii erinomaisesti helposti nautittava ja vatsaystävällinen nestemäinen rautavalmiste. Ramavit Mikstuura on klassinen, vahvistava ja piristävä rauta-vitamiinivalmiste, joka auttaa jaksamaan. Valmisteessa on hyvin imeytyvän raudan lisäksi mukana runsaasti B-vitamiineja sekä C-vitamiinia, joka edistää raudan imeytymistä. Mikstuura on kirsikanmakuinen ja makeutettu hammasystävällisellä ksylitolilla ja sorbitolilla. Ramavit Mikstuuran valmistuksessa ei ole käytetty yrttejä, joten se sopii erinomaisesti sekä raskaana oleville että imettäville.

Ramavit Mikstuuraa voi käyttää kuuriluontoisesti tai tarvittaessa, silloin kun tuntee tarvitsevansa lisää vahvistusta ja energiaa. Se on myynnissä apteekeissa ja valmistettu Suomessa.

  • 04-07-2017

  • Raudan puutteesta kärsii moni suomalainen tietämättään – jopa vuosikausia, kuten haastattelemamme 38-vuotias Päivi, joka kärsi pohjattomasta väsymyksestä ja vetämättömyydestä vuosia. Tutustu Päivin tarinaan.

  • 16-06-2017

  • Usein kuntoileva hyötyy raudan ja C-vitamiinin lisäksi magnesiumista. Magnesiumilla on tärkeä rooli aineenvaihdunnan ja solutoiminnan säätelyssä, ja se vaikuttaa melkein kaikkiin kehon toimintoihin. Se on erityisesti sydämelle ja muille lihaksille tärkeä mineraali. Myös luusto, hampaat ja hermosto tarvitsevat magnesiumia toimiakseen hyvin.

  • 23-05-2017

  • Arki tuntuu välillä raskaalta, mutta onneksi jaksamiseen on erilaisia “reseptejä”. Yksi ottaa nokoset heti työpäivän jälkeen, toinen sitoo heti lenkkarit jalkaan ja lähtee hakemaan energiaa lenkkipolulta. Jaksaminen on pitkälti kiinni omista valinnoista raskaankin arjen keskellä.

  • 06-04-2017

  • Ikääntymisen myötä ihmisen energiantarve pienenee, mutta raudan tarve pysyy samana tai jopa nousee, mikäli rauta imeytyy huonosti. Jos ruoka ei maistu tai ravinto on muuten niukkaa, raudanpuute voi kehittyä vaivihkaa. Lue kaikki 5 korjausliikettä senioreille.

  • 07-02-2017

  • Ravinto on yksi keskeisimmistä ikääntyneiden terveyttä edistävistä tekijöistä. Ikääntyminen vaikuttaa ruokahaluun ja tietyt fysiologiset muutokset, kuten syljen eritys vaikuttavat ruoasta nauttimiseen. Tämä johtaa hyvin usein heikentyneeseen ravintoaineiden saantia, joka vaikuttaa suoraan ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn.

  • 05-12-2016

  • Raskauden jälkeen vaihdevuodet verottavat eniten naisten rautavarastoja. Raudan puutteen oireet sekoittuvat kuitenkin helposti vaihdevuosien oireisiin. Terveellistä ja monipuolista ravintoa noudattava keski-ikäinen nainen ei usein aavista, kuinka paljon vaihdevuosien muutokset vaikuttavat raudan saantiin – olipa ruokatottumukset millaiset tahansa. Vaihdevuosien aikaan varastot ehtyvät usein varkain, jolloin syytä alakuloon ja voimattomuuteen etsitään helposti hormonaalisista muutoksista.

  • 11-11-2016

  • Magnesium on monelle penkkiurheilijallekin tuttu: painonnostajat ja voimistelijat hierovat magnesiumjauhetta käsiinsä ennen suoritusta paremman otteen saamiseksi. Tavalliselle urheilijalle magnesium on kuitenkin tärkeä aivan eri muodossa – nimittäin ravintolisänä.

  • 05-10-2016

  • Syksyn tullen kannattaa antaa väsymykselle poikittaista mailaa, sillä useimmiten uupuneen olon saa kuriin kotikonsteilla. Listasimme 7 vinkkiä, joilla väsymys pysyy kurissa.

  • 22-09-2016

  • Lähes jokainen nainen kärsii raudan puutteesta jossain vaiheessa elämäänsä. Raudan puute on etenkin naisilla yleistä, sillä runsaat kuukautiset ovat yleisin syy raudan puutteesta johtuvaan anemiaan.

  • 08-09-2016

  • Tiedätkö, miksi rauta ja C-vitamiini kuuluvat yhteen? C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä. Ravinnosta saatavasta raudasta imeytyy vain n. 10–20 % elimistön käyttöön.

  • 12-07-2016

  • Ramavitin historia on pitkä ja valmiste muistetaan erityisesti oivana apuna aliravitsemukseen sotien jälkeisessä Suomessa. Sitä annettiin muun muassa lapsille täydentämään heikkoa ravitsemusta. Resepti oli yksinkertainen: rautaa, maksaa ja vitamiineja eli RaMaVit.

  • 01-09-2015

  • Raudan tarve on hyvin yksilöllistä, ja se myös vaihtelee eri elämäntilanteissa. Raskauden aikana naisen elimistön raudan tarve kasvaa jopa nelinkertaiseksi.