Näin varmistat raudan imeytymisen

08.09.2016

Tiedätkö, miksi rauta ja C-vitamiini kuuluvat yhteen? C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä. Ravinnosta saatavasta raudasta imeytyy vain n. 10–20 % elimistön käyttöön.

Rauta on yksi välttämättömistä hivenaineista, joita elimistö tarvitsee normaaliin aineenvaihduntaan ja jaksamiseen. Vaikka rautaa on saatavilla ravinnosta, sen imeytyminen saattaa olla heikkoa. Raudan puutos ilmenee anemiana ja se on yleinen vaiva etenkin hedelmällisillä naisilla ja alle 2-vuotiailla lapsilla. Ramavit Rauta sisältää C-vitamiinia ja on hyvin siedetty rautalisä muun muassa raskaana olevilla, joilla on lisääntynyt raudan tarve. Voit tehostaa raudan saantia näillä viidellä keinolla.

5 tapaa tehostaa raudan saantia

1. Rautaa lihasta
Rauta on hieman huonosti imeytyvä ravintoaine. Ravinnosta sitä saa parhaiten eläinkunnan tuotteista, jolloin keskimäärin 10–20 % lihan raudasta imeytyy elimistön käyttöön. Kasviksista saatava rauta puolestaan imeytyy heikosti, jolloin vain noin 2% raudasta imeytyy. Imeytymiseen vaikuttaa myös sen tarve. Raudan imeytyminen on tehokkaampaa silloin, kun raudasta on pulaa. Raskaus, runsaat kuukautiset, vaihdevuodet sekä kova liikunta lisäävät raudan tarvetta.

2. Rautalisä ja ravinto
Ramavit Rauta suositellaan otettavaksi ruokailun yhteydessä, koska silloin valmisteessa oleva C-vitamiini edistää myös ruoassa itsessään mahdollisesti olevan raudan imeytymistä. Vaikka rauta aminohappokelaattina ei ärsytä mahaa, on hyvin herkkämahaisille etu, että valmiste nautitaan ruokailun yhteydessä. Tietyt ruoka-aineet heikentävät raudan imeytymistä. Muun muassa maitotuotteet ja niiden sisältämä kalsium heikentävät raudan imeytymistä. Myös teessä, kahvissa, kaakaossa ja leseissä on aineita, jotka heikentävät raudan imeytymistä. Rautalisä kannattaakin ottaa mieluummin muulloin kuin aamulla, mikäli mielii juoda kahvia tai teetä.

3. C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä
C-vitamiini on raudan imeytymistä edistävä ravintoaine, joten sitä kannattaa nauttia rautalisän yhteydessä. Ramavit Rauta -valmisteessa on lisättyä C-vitamiinia. Jos rautalisän ottaminen tyhjään vatsaan tuntuu ikävältä, voi syödä C-vitamiinipitoisia hedelmiä samaan aikaan. Mustaherukat ja appelsiinit ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä.

4. Lääkkeet ja rauta eri aikaan
Tietyt lääkkeet saattavat heikentää rautavalmisteiden imeytymistä. Näitä ovat mm. eräät antibiootit, verenpainelääkkeet, tyroksiini sekä mahasuojalääkkeet. Tarkista apteekista, miten käyttämäsi lääkkeet soveltuvat rautavalmisteiden kanssa.

5. Ramavit – rautaa orgaanisesti
Päivittäin nautittu rautalisä varmistaa, että elimistö saa riittävästi rautaa silloin, kun sen saanti on heikkoa tai tarve on lisääntynyt. Raskaus ja kuukautiset kuluttavat elimistön rautavarastoja, minkä vuoksi hedelmälliset naiset tarvitsevat runsaasti rautaa. Ramavit Rauta -tuotteessa käytetty rauta on orgaanisessa bisglysinaattimuodossa, joka on  todettu hyvin imeytyväksi ja tehokkaaksi.
Kivennäisaineiden orgaaniset muodot, kuten bisglysinaatit ja sitraatit, ovat usein paremmin hyväksikäytettäviä toisin kuin epäorgaaniset suolat, kuten kloridit, oksidit ja sulfaatit. Tämä johtuu siitä, että orgaaniset muodot liukenevat paremmin veteen ja imeytyvät siksi epäorgaanisia muotoja paremmin. Orgaanisten muotojen parempi liukoisuus ja hyväksikäytettävyys koskee kivennäisaineita, kuten rautaa, sinkkiä ja magnesiumia.

Ramavit Raudan bisglysinaattimuotoa on tutkittu raskaana olevilla ja todettu tehokkaaksi, turvalliseksi sekä hyvin siedetyksi. Raskaana olevilla naisilla testattiin sekä rautasulfaattia (50 mg) että rautabisglysinaatti (25 mg). Molemmat valmisteet ehkäisivät yhtä tehokkaasti raudanpuutetta, mutta bisglysinaatti oli puolet miedompi ja paremmin siedetty.

Tiesitkö?

Kova liikunta ja kestävyyslajit kuluttavat elimistön rautavarastoja. Erityisesti kestävyysliikuntaa harrastavat naiset sekä kasvuiässä olevat nuoret miehet saattavat tarvita ajoittaista rautalääkitystä, vaikka söisivätkin monipuolista ravintoa. Riittävää raudan saantia voi tarkkailla oman vireystilansa kautta. Raudanpuutteen tunnistaa väsymyksestä ja heikosta olosta. Pidemmälle edennyt anemia näkyy myös yleiskunnon heikentymisenä, hengästymisenä, huimauksena tai kalpeutena. Hemoglobiinin mittaaminen on nopea tapa selvittää elimistön rauta-arvot. Naisilla viitearvot ovat 117-155 g/l ja miehillä 134–167 g/l.

Lähteet:
Szarfarc SC et al. Relative effectiveness of iron bis-glycinate chelate (Ferrochel) and ferrous sulfate in the control of iron deficiency in pregnant women. Arch Latinoam Nutr. 2001;51:42-7.

Milman N et al. Ferrous bisglycinate 25 mg iron is as effective as ferrous sulfate 50 mg iron in  the prophylaxis of iron deficiency and anemia during pregnancy in a randomized trial. J Perinat Med. 2014;42:197-206.
 
 http://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/scientific_output/files/main_documents/167.pdf

  • 04-07-2017

  • Raudan puutteesta kärsii moni suomalainen tietämättään – jopa vuosikausia, kuten haastattelemamme 38-vuotias Päivi, joka kärsi pohjattomasta väsymyksestä ja vetämättömyydestä vuosia. Tutustu Päivin tarinaan.

  • 16-06-2017

  • Usein kuntoileva hyötyy raudan ja C-vitamiinin lisäksi magnesiumista. Magnesiumilla on tärkeä rooli aineenvaihdunnan ja solutoiminnan säätelyssä, ja se vaikuttaa melkein kaikkiin kehon toimintoihin. Se on erityisesti sydämelle ja muille lihaksille tärkeä mineraali. Myös luusto, hampaat ja hermosto tarvitsevat magnesiumia toimiakseen hyvin.

  • 23-05-2017

  • Arki tuntuu välillä raskaalta, mutta onneksi jaksamiseen on erilaisia “reseptejä”. Yksi ottaa nokoset heti työpäivän jälkeen, toinen sitoo heti lenkkarit jalkaan ja lähtee hakemaan energiaa lenkkipolulta. Jaksaminen on pitkälti kiinni omista valinnoista raskaankin arjen keskellä.

  • 06-04-2017

  • Ikääntymisen myötä ihmisen energiantarve pienenee, mutta raudan tarve pysyy samana tai jopa nousee, mikäli rauta imeytyy huonosti. Jos ruoka ei maistu tai ravinto on muuten niukkaa, raudanpuute voi kehittyä vaivihkaa. Lue kaikki 5 korjausliikettä senioreille.

  • 07-02-2017

  • Ravinto on yksi keskeisimmistä ikääntyneiden terveyttä edistävistä tekijöistä. Ikääntyminen vaikuttaa ruokahaluun ja tietyt fysiologiset muutokset, kuten syljen eritys vaikuttavat ruoasta nauttimiseen. Tämä johtaa hyvin usein heikentyneeseen ravintoaineiden saantia, joka vaikuttaa suoraan ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn.

  • 05-12-2016

  • Raskauden jälkeen vaihdevuodet verottavat eniten naisten rautavarastoja. Raudan puutteen oireet sekoittuvat kuitenkin helposti vaihdevuosien oireisiin. Terveellistä ja monipuolista ravintoa noudattava keski-ikäinen nainen ei usein aavista, kuinka paljon vaihdevuosien muutokset vaikuttavat raudan saantiin – olipa ruokatottumukset millaiset tahansa. Vaihdevuosien aikaan varastot ehtyvät usein varkain, jolloin syytä alakuloon ja voimattomuuteen etsitään helposti hormonaalisista muutoksista.

  • 11-11-2016

  • Magnesium on monelle penkkiurheilijallekin tuttu: painonnostajat ja voimistelijat hierovat magnesiumjauhetta käsiinsä ennen suoritusta paremman otteen saamiseksi. Tavalliselle urheilijalle magnesium on kuitenkin tärkeä aivan eri muodossa – nimittäin ravintolisänä.

  • 05-10-2016

  • Syksyn tullen kannattaa antaa väsymykselle poikittaista mailaa, sillä useimmiten uupuneen olon saa kuriin kotikonsteilla. Listasimme 7 vinkkiä, joilla väsymys pysyy kurissa.

  • 22-09-2016

  • Lähes jokainen nainen kärsii raudan puutteesta jossain vaiheessa elämäänsä. Raudan puute on etenkin naisilla yleistä, sillä runsaat kuukautiset ovat yleisin syy raudan puutteesta johtuvaan anemiaan.

  • 08-09-2016

  • Tiedätkö, miksi rauta ja C-vitamiini kuuluvat yhteen? C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä. Ravinnosta saatavasta raudasta imeytyy vain n. 10–20 % elimistön käyttöön.

  • 12-07-2016

  • Ramavitin historia on pitkä ja valmiste muistetaan erityisesti oivana apuna aliravitsemukseen sotien jälkeisessä Suomessa. Sitä annettiin muun muassa lapsille täydentämään heikkoa ravitsemusta. Resepti oli yksinkertainen: rautaa, maksaa ja vitamiineja eli RaMaVit.

  • 01-09-2015

  • Raudan tarve on hyvin yksilöllistä, ja se myös vaihtelee eri elämäntilanteissa. Raskauden aikana naisen elimistön raudan tarve kasvaa jopa nelinkertaiseksi.