Näin ravintolisät vaikuttavat

16.06.2017

Raudasta voimaa

Jokainen meistä on varmasti kuullut raudan merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille. Hyvistä ravintotottumuksista huolimatta, raudan saanti voi jäädä vajaaksi myös terveillä aikuisilla. Elimistö tottuu hiljalleen liian vähään rautaan, minkä takia sen saantia on hyvä tarkkailla.

Raudalla on tärkeä tehtävä kuljettaa happea elimistöön ja edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Raudan vähäinen saanti voi aiheuttaa monenlaisia oireita: väsymystä, uupumusta, huimausta tai päänsärkyä.

Raudan saanti jää tavallisimmin vajaaksi hedelmällisessä iässä olevilla naisilla. Myös kuukautiset ja vaihdevuodet verottavat rautavarastoja. Paljon liikuntaa harrastavat saattavat tarvita rautalisää, mikäli saanti jää ravinnosta heikoksi.

Rautatasot mitataan verikokeella, jossa tarkistetaan hemoglobiinin lisäksi varastorauta eli ferritiini. Rautavarastot voivat olla vähissä, vaikka hemoglobiini olisi vielä viitearvojen sisällä. Jo silloin kannattaa toimia ja aloittaa tankkaus rautavalmisteella.

Ravinnosta rautaa saa lihasta ja sisäelimistä, kalasta, linsseistä, pavuista ja vihreistä kasviksista. Lihassa oleva rauta imeytyy jonkin verran kasviperäistä rautaa tehokkaammin.

C-vitamiini tukee raudan imeytymistä

Rauta imeytyy elimistöön melko heikosti, mutta järkevillä valinnoilla voit auttaa sitä imeytymään paremmin. C-vitamiinipitoisia hedelmiä tai C-vitamiinitabletti kannattaa nauttia yhdessä raudan kanssa tyhjään vatsaan. Maitotuotteet, kahvi ja tee heikentävät raudan imeytymistä, joten ne kannattaa nauttia eri aikaan päivästä.

C-vitamiinilla on monia tärkeitä tehtäviä. Se tukee elimistön normaalia energia-aineenvaihduntaa ja hermoston toimintaa, kollageenin muodostusta verisuonissa, luustossa ja ihossa sekä auttaa vähentämään väsymystä. Myös normaaleihin psyykkisiin toimintoihin tarvitaan C-vitamiinia.

C-vitamiinia saa tuoreista hedelmistä ja kasviksista. Koska C-vitamiini on vesiliukoinen, sitä täytyy saada päivittäin. Erityisesti sairaana, raskauden ja imetyksen aikana sekä laihduttaessa kannattaa varmistaa C-vitamiinin saanti ottamalla vitamiinitabletti purkista.

Kuntoilijalle täydennystä magnesiumsitraatista

Usein kuntoileva hyötyy raudan ja C-vitamiinin lisäksi magnesiumista. Magnesiumilla on tärkeä rooli aineenvaihdunnan ja solutoiminnan säätelyssä, ja se vaikuttaa melkein kaikkiin kehon toimintoihin. Se on erityisesti sydämelle ja muille lihaksille tärkeä mineraali. Myös luusto, hampaat ja hermosto tarvitsevat magnesiumia toimiakseen hyvin. Magnesiumin nauttimisesta on elimistölle hyötyä, vaikka siitä ei olisi varsinaista puutosta.

Ravinnosta magnesiumia saa siemenistä ja pähkinöistä, kalasta, avokadosta, banaanista ja tummasta suklaasta. Kuntoilijan kannattaa kuitenkin valmistaa magnesiumin saanti nappaamalla laadukasta magnesiumsitraattia purkista.

  • 04-07-2017

  • Raudan puutteesta kärsii moni suomalainen tietämättään – jopa vuosikausia, kuten haastattelemamme 38-vuotias Päivi, joka kärsi pohjattomasta väsymyksestä ja vetämättömyydestä vuosia. Tutustu Päivin tarinaan.

  • 16-06-2017

  • Usein kuntoileva hyötyy raudan ja C-vitamiinin lisäksi magnesiumista. Magnesiumilla on tärkeä rooli aineenvaihdunnan ja solutoiminnan säätelyssä, ja se vaikuttaa melkein kaikkiin kehon toimintoihin. Se on erityisesti sydämelle ja muille lihaksille tärkeä mineraali. Myös luusto, hampaat ja hermosto tarvitsevat magnesiumia toimiakseen hyvin.

  • 23-05-2017

  • Arki tuntuu välillä raskaalta, mutta onneksi jaksamiseen on erilaisia “reseptejä”. Yksi ottaa nokoset heti työpäivän jälkeen, toinen sitoo heti lenkkarit jalkaan ja lähtee hakemaan energiaa lenkkipolulta. Jaksaminen on pitkälti kiinni omista valinnoista raskaankin arjen keskellä.

  • 06-04-2017

  • Ikääntymisen myötä ihmisen energiantarve pienenee, mutta raudan tarve pysyy samana tai jopa nousee, mikäli rauta imeytyy huonosti. Jos ruoka ei maistu tai ravinto on muuten niukkaa, raudanpuute voi kehittyä vaivihkaa. Lue kaikki 5 korjausliikettä senioreille.

  • 07-02-2017

  • Ravinto on yksi keskeisimmistä ikääntyneiden terveyttä edistävistä tekijöistä. Ikääntyminen vaikuttaa ruokahaluun ja tietyt fysiologiset muutokset, kuten syljen eritys vaikuttavat ruoasta nauttimiseen. Tämä johtaa hyvin usein heikentyneeseen ravintoaineiden saantia, joka vaikuttaa suoraan ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn.

  • 05-12-2016

  • Raskauden jälkeen vaihdevuodet verottavat eniten naisten rautavarastoja. Raudan puutteen oireet sekoittuvat kuitenkin helposti vaihdevuosien oireisiin. Terveellistä ja monipuolista ravintoa noudattava keski-ikäinen nainen ei usein aavista, kuinka paljon vaihdevuosien muutokset vaikuttavat raudan saantiin – olipa ruokatottumukset millaiset tahansa. Vaihdevuosien aikaan varastot ehtyvät usein varkain, jolloin syytä alakuloon ja voimattomuuteen etsitään helposti hormonaalisista muutoksista.

  • 11-11-2016

  • Magnesium on monelle penkkiurheilijallekin tuttu: painonnostajat ja voimistelijat hierovat magnesiumjauhetta käsiinsä ennen suoritusta paremman otteen saamiseksi. Tavalliselle urheilijalle magnesium on kuitenkin tärkeä aivan eri muodossa – nimittäin ravintolisänä.

  • 05-10-2016

  • Syksyn tullen kannattaa antaa väsymykselle poikittaista mailaa, sillä useimmiten uupuneen olon saa kuriin kotikonsteilla. Listasimme 7 vinkkiä, joilla väsymys pysyy kurissa.

  • 22-09-2016

  • Lähes jokainen nainen kärsii raudan puutteesta jossain vaiheessa elämäänsä. Raudan puute on etenkin naisilla yleistä, sillä runsaat kuukautiset ovat yleisin syy raudan puutteesta johtuvaan anemiaan.

  • 08-09-2016

  • Tiedätkö, miksi rauta ja C-vitamiini kuuluvat yhteen? C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä. Ravinnosta saatavasta raudasta imeytyy vain n. 10–20 % elimistön käyttöön.

  • 12-07-2016

  • Ramavitin historia on pitkä ja valmiste muistetaan erityisesti oivana apuna aliravitsemukseen sotien jälkeisessä Suomessa. Sitä annettiin muun muassa lapsille täydentämään heikkoa ravitsemusta. Resepti oli yksinkertainen: rautaa, maksaa ja vitamiineja eli RaMaVit.

  • 01-09-2015

  • Raudan tarve on hyvin yksilöllistä, ja se myös vaihtelee eri elämäntilanteissa. Raskauden aikana naisen elimistön raudan tarve kasvaa jopa nelinkertaiseksi.