Ikääntyvän ravintolisät

07.02.2017

Ravinto on yksi keskeisimmistä ikääntyneiden terveyttä edistävistä tekijöistä. Ikääntyminen vaikuttaa ruokahaluun ja tietyt fysiologiset muutokset, kuten syljen eritys vaikuttavat ruoasta nauttimiseen. Tämä johtaa hyvin usein heikentyneeseen ravintoaineiden saantia, joka vaikuttaa suoraan ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn.

Ravitsemuksella voidaan ennaltaehkäistä sairauksia, lyhentää sairauden jälkeistä toipumista sekä parantaa jaksamista ja vireystilaa. Huono ravitsemus sekä pienet ruoka-annokset johtavat nopeasti ikäviin seurauksiin: vähäravinteisista valmisruoista tai niukoista annoksista ei saa riittävästi ravintoaineita eikä energiaa. Ravinteiden puute heikentää nopeasti paitsi vastustuskykyä, se myös haurastuttaa lihaksia ja luita. Hauras elimistö on herkkä sairastumaan ja heikot lihakset altistavat kaatumisille. Ikääntyneillä on suuri riski sairastua jopa aliravitsemukseen ja anemiaan.

Top 3 vitamiinit ikääntyville

Rauta kuuluu elimistön välttämättömiin kivennäisaineisiin ja jos sitä saa runsaasti, se varastoituu pernaan, luuytimeen ja maksaan. Rauta kuljettaa happea keuhkoista kudoksiin veren hemoglobiinissa ja edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa sekä lihasten toimintakykyä. Lihassoluissa saman työn tekee myoglobiini, joka siirtää happea lihaksiin. Rautavarastot saattavat kulua nopeasti loppuun ja alhainen hemoglobiini onkin merkki anemiasta. Rauta auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta, ja on osallisena myös oppimiskyvyn kehittymiseen. Riittävä raudan saanti on erityisen tärkeää ikääntyville naisille.

B-vitamiinien laaja kirjo ja erityisesti foolihappo ja B12-vitamiini ovat ikääntyneelle erityisen tärkeitä suoja-aineita. Foolihapon riittävän saannin on tutkimuksissa havaittu parantavan ikääntyvien kognitiivisia kykyjä, muistia ja aivojen toimintakykyä. B12-vitamiinin puute ilmenee tuntohäiriöitä lihaksissa ja kauan jatkuessaan se voi aiheuttaa muistihäiriöitä. Ikääntyvälle B-ryhmän vitamiinit tuovat energiaa hillitsemällä väsymystä ja uupumusta: niasiini (B3) ja  pantoteenihappo (B5) auttavat erityisesti vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Ikääntynyt tarvitsee magnesiumia mm. energiantuotantoon, proteiini- ja rasvahapposynteesiin, lihasten, sydämen ja verisuonten normaaliin toimintaan sekä rasvanpolttoon. Magnesium on yksi välttämättömistä mineraaleista elimistölle –  se osallistuu useisiin aineenvaihdunnan toimintoihin.

Ramavit-tuotteet: vaihtoehtoina mikstuura, kapseli ja purutabletti

Ramavit-mikstuura on monipuolinen rauta- ja vitamiinivalmiste, joka on suunniteltu alunperin sotien jälkeiseen aliravitsemukseen. Rautaa, maksaa ja vitamiineja sisältävä ravintolisä auttoi jaksamaan erityisesti huonosta ravitsemuksesta kärsiviä lapsia ja aikuisia. Tänä päivänä arjen tärkeimmät vitamiinit ja kivennäisaineet on helppo nauttia ja annostella juuri siten kuin itselle parhaiten sopii.

Nestemäinen Ramavit-mikstuura voidaan sekoittaa puuroon tai mehukeittoon ja se sisältää rautaa sekä vitamiineja. Ramavit Rauta -kapselit sisältävät vatsaystävällistä ja hyvin imeytyvää rautabisglysinaattia. Ramavit Magnesiumsitraatti+B6-vitamiini on puolestaan hyvänmakuinen purutabletti, joka edistää lihasten toimintaa.

Rautavalmisteita ei suositella nautittavan samaan aikaan maitotuotteiden kanssa, sillä ne heikentävät raudan imeytymistä. Ramavit-valmisteet sisältävät C-vitamiinia eli askorbiinihappoa, joka auttaa paitsi vähentämään väsymystä ja uupumusta, se myös tehostaa raudan imeytymistä.

  • 04-07-2017

  • Raudan puutteesta kärsii moni suomalainen tietämättään – jopa vuosikausia, kuten haastattelemamme 38-vuotias Päivi, joka kärsi pohjattomasta väsymyksestä ja vetämättömyydestä vuosia. Tutustu Päivin tarinaan.

  • 16-06-2017

  • Usein kuntoileva hyötyy raudan ja C-vitamiinin lisäksi magnesiumista. Magnesiumilla on tärkeä rooli aineenvaihdunnan ja solutoiminnan säätelyssä, ja se vaikuttaa melkein kaikkiin kehon toimintoihin. Se on erityisesti sydämelle ja muille lihaksille tärkeä mineraali. Myös luusto, hampaat ja hermosto tarvitsevat magnesiumia toimiakseen hyvin.

  • 23-05-2017

  • Arki tuntuu välillä raskaalta, mutta onneksi jaksamiseen on erilaisia “reseptejä”. Yksi ottaa nokoset heti työpäivän jälkeen, toinen sitoo heti lenkkarit jalkaan ja lähtee hakemaan energiaa lenkkipolulta. Jaksaminen on pitkälti kiinni omista valinnoista raskaankin arjen keskellä.

  • 06-04-2017

  • Ikääntymisen myötä ihmisen energiantarve pienenee, mutta raudan tarve pysyy samana tai jopa nousee, mikäli rauta imeytyy huonosti. Jos ruoka ei maistu tai ravinto on muuten niukkaa, raudanpuute voi kehittyä vaivihkaa. Lue kaikki 5 korjausliikettä senioreille.

  • 07-02-2017

  • Ravinto on yksi keskeisimmistä ikääntyneiden terveyttä edistävistä tekijöistä. Ikääntyminen vaikuttaa ruokahaluun ja tietyt fysiologiset muutokset, kuten syljen eritys vaikuttavat ruoasta nauttimiseen. Tämä johtaa hyvin usein heikentyneeseen ravintoaineiden saantia, joka vaikuttaa suoraan ikääntyneiden terveyteen ja toimintakykyyn.

  • 05-12-2016

  • Raskauden jälkeen vaihdevuodet verottavat eniten naisten rautavarastoja. Raudan puutteen oireet sekoittuvat kuitenkin helposti vaihdevuosien oireisiin. Terveellistä ja monipuolista ravintoa noudattava keski-ikäinen nainen ei usein aavista, kuinka paljon vaihdevuosien muutokset vaikuttavat raudan saantiin – olipa ruokatottumukset millaiset tahansa. Vaihdevuosien aikaan varastot ehtyvät usein varkain, jolloin syytä alakuloon ja voimattomuuteen etsitään helposti hormonaalisista muutoksista.

  • 11-11-2016

  • Magnesium on monelle penkkiurheilijallekin tuttu: painonnostajat ja voimistelijat hierovat magnesiumjauhetta käsiinsä ennen suoritusta paremman otteen saamiseksi. Tavalliselle urheilijalle magnesium on kuitenkin tärkeä aivan eri muodossa – nimittäin ravintolisänä.

  • 05-10-2016

  • Syksyn tullen kannattaa antaa väsymykselle poikittaista mailaa, sillä useimmiten uupuneen olon saa kuriin kotikonsteilla. Listasimme 7 vinkkiä, joilla väsymys pysyy kurissa.

  • 22-09-2016

  • Lähes jokainen nainen kärsii raudan puutteesta jossain vaiheessa elämäänsä. Raudan puute on etenkin naisilla yleistä, sillä runsaat kuukautiset ovat yleisin syy raudan puutteesta johtuvaan anemiaan.

  • 08-09-2016

  • Tiedätkö, miksi rauta ja C-vitamiini kuuluvat yhteen? C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä. Ravinnosta saatavasta raudasta imeytyy vain n. 10–20 % elimistön käyttöön.

  • 12-07-2016

  • Ramavitin historia on pitkä ja valmiste muistetaan erityisesti oivana apuna aliravitsemukseen sotien jälkeisessä Suomessa. Sitä annettiin muun muassa lapsille täydentämään heikkoa ravitsemusta. Resepti oli yksinkertainen: rautaa, maksaa ja vitamiineja eli RaMaVit.

  • 01-09-2015

  • Raudan tarve on hyvin yksilöllistä, ja se myös vaihtelee eri elämäntilanteissa. Raskauden aikana naisen elimistön raudan tarve kasvaa jopa nelinkertaiseksi.